737 17 17 39

 SKĄD MAM WIEDZIEĆ, ŻE JUŻ UMIEM?

Skąd wiesz, że się uczysz?
Nie mam na myśli siedzenia na lekcji, albo w domu – nad książką lub zeszytem,
ale fakt przyswajania nowych wiadomości.

A skąd wiesz, że coś już umiesz, że się nauczyłeś?
Jak stwierdzasz, co musisz powtórzyć i co z tym dalej robisz?

 

Przede wszystkim dobrze by było, gdybyś znał cel każdej lekcji – świetnie, jeżeli nauczyciel podaje go Wam na początku zajęć.

Cel powie Ci, co powinieneś po danych zajęciach umieć. Na lekcji języka obcego może on brzmieć na przykład: Opowiadam o swojej rodzinie.

Aby móc powiedzieć,  że osiągnąłeś ten cel, powinieneś w tym konkretnym przypadku opanować następujące umiejętności:

– wymieniam  co najmniej 5 członków mojej rodziny,

– używam nazw członków rodziny z rodzajnikami,

– podaję imię, wiek i zainteresowania członków rodziny.

Te umiejętności nazywamy kryteriami sukcesu (lub NaCoBeZU – czyli Na Co nauczyciel dzie Zwracał Uwagę), bo są one krokami, które zaprowadzą Cię do osiągnięcia celu (sukcesu). Są one też informacją, co musisz umieć z danego tematu, przygotowując się np. do kartkówki czy sprawdzianu.

Idealnie byłoby, gdybyś otrzymywał takie informacje na początku każdej lekcji od nauczyciela. Ale jeśli tak nie jest, możesz samodzielnie spróbować określić cel lekcji (lub po prostu zapytać o to nauczyciela) oraz ustalić kryteria sukcesu. Jeśli będziesz robić to samodzielnie, w trakcie lekcji lub jako podsumowanie – postaraj się w punktach zapisać, co z danej lekcji powinieneś umieć, żeby móc powiedzieć, że osiągnąłeś cel lekcji.

Jeśli znasz cel lekcji oraz kryteria sukcesu, będzie Ci dużo łatwiej kontrolować swoją naukę i sprawdzać na bieżąco, co już umiesz, a co jeszcze musisz powtórzyć. Możesz to zrobić, wykorzystując tabelę, którą pobierzesz klikając w poniższe zdjęcie.

Dzięki tej tabeli możesz śledzić w trakcie lekcji, jak rośnie Twoja wiedza :).

Na początku lekcji zaznaczasz we właściwej kolumnie te kryteria, które już masz opanowane, a na koniec lekcji to, czego dowiedziałeś się na zajęciach. Pozostałe kryteria zaznaczasz w rubryce “Powtórzę” – w ten sposób automatycznie tworzy Ci się plan do powtórki. W domu sukcesywnie zaznaczasz, co udało Ci się powtórzyć.

Może to wyglądać na przykład tak:

 

Gdy uda Ci się już ustalić, co już umiesz, a z czym masz trudności, pomocą w pokonaniu tych trudności będzie wypełnienie kolejnej tabeli (możesz ją pobrać i wydrukować klikając w poniższe zdjęcie):

W ten sposób, dzięki konkretnemu określeniu z czym i w jaki sposób możesz sobie poradzić, łatwiej będzie Ci uzupełniać braki, a nauka zajmie Ci mniej czasu.

 

Jeśli potrzebujesz pomysłów na samodzielne ćwiczenie języka niemieckiego, zajrzyj do WPISU, w którym możesz pobrać dwuczęściowy e-book “Pomysły na samodzielną naukę”.

 

Chcąc pracować nad swoim sposobem uczenia się, spróbuj odpowiedzieć sobie na następujące pytania:

Co już umiem?
Nad czym powinienem jeszcze popracować?
Co powinienem zmienić w swoim sposobie uczenia się?
Jak i kiedy uczy mi się najlepiej?
Co było dla mnie łatwe?
Co było dla mnie trudne?
Czy jestem w stanie powiedzieć, dlaczego to było trudne?
Czego chciałbym się jeszcze nauczyć?
Jakie powinienem przyjąć postanowienia na przyszłość?

Wierzę, że uświadomienie sobie tego, co już umiesz, zmotywuje Cię do nauki i sprawi, że z lekcji będziesz wychodzić ze świadomością, że nie zmarnowałeś czasu :).

Jeśli chcesz na bieżąco otrzymywać pomysły na naukę (nie tylko języka niemieckiego) oraz materiały do nauki – zapisz się na newsletter klikając w poniższy link:
ZAPISUJĘ SIĘ 🙂

Scroll to Top